Železník
Železník
Datum narození: 29. 4. 1978
Datum úmrtí: 22. 12. 2004
Matka: Želatina
Otec: Zigeunersohn
*********
Železník se narodil v PP Šramotín. Jako roček Želda putoval do ACHP Slavkov, kde začal jeho trénink. Ryzák od začátku nebyl považován za talentovaného a jeho výkony na dráze byly všechno, jen ne dobré. Jako dvouletý tento kůň vůbec nezávodil a jako tříletý toho moc na rovinových dostizích neukázal. Pak následovala zranění nohy a ve Slavkově se rozhodli Železníka zbavit a tak se dostal jako čtyřletý na Státní statek Světlá hora. Železník si zde zvykal velmi pomalu a jeho výsledky byly hodně špatné - vždy doběhl v hluboko v poli poražených.
Ovšem ve Světlé hoře to tomuto ryzákovi velice svědčilo - dobré zacházení, práce na kopcícj atd. začala nést svoje ovoce a koník se začal ukazovat. Následovaly řady vítězství, či druhý míst a tak, v roce 1984 Železník již měl pověst neporazitelného koně a patřil k elitě československých steeplerů. Tenkrát ho jezdil amatér Antonín Novák, se kterým si ovšem příliš nerozuměl a dokonce v pardubickém steeplechase Briganda odmítl pod ním skákat. Ovšem i tak si ještě na svůj účet pod ním připsal ještě tři vítězství a ještě další vítězství ve Velké Slušovické steeplechasen nebo také např. v Ceně riaditela ČZB.
Protože Železník zvítězil roku 1985 ve dvou kvalifikačník dostizích na Velkou Pardubickou, mohl se konečně postavit na start tohoto nejtěžšího dostihu. Stalo se tak 6. října a Železník byl jedním z favoritů. Jel zase pod Antonínem Novákem, ovšem jejich velké šance na vítězství zhatila prasklá uzdečka, která mu praskla na překážce č. 13. O rok později ovšem Železník znovu stanul na startu Velké Pardubické. Bylo to 12. října a v sedle měl zase Antonína Nováka. Po kolizi s jiným koněm sice ztratil jezdce, ale ten nasedl a pokračovalo se dál - již ale rozhodně ne nejlépe. Kůň měl velké problémy, protože ho vyvedlo z míry, že mu ostatní koně tak utekli - překážky neskákal, spíše přelézal a na Havlově skoce dvakrát odmítl skočit a potřetí svého jezdce schodil. Poněvadž se Antoním Novák při pádu ze Železníka vážně zranil rozhodlo se, že ho bude jezdit Josef Váňa...
Železník a Váňa si spolu vysloveně padli do noty - před Velkou Pardubickou stačili vyhrát téměř všechny závody, na které přijeli, až se znovu dopracovali k Velké Pardubické. Ano, Železník poprvé zvítězil v 97. Velké Pardubické nad dalšími 12 koňmi a k tomu v rekordním čase 9: 56, 13 min. a tím pádem se stal prvním koněm v historii, který pokořil bájnou hranici 10 minut.
Než se Železník dočkal obhajoby svého vítězství ve Velké Pardubické, stihl ještě zvítězit v Steeplechase Lancastera, Ceně předsedy JZD AK Slušovice nebo například Steeplechase Simona a další. Pak se již konečně znovu postavil na start Velké Pardubické. Samozřejmě měl v sedle znovu Josefa Váňu a v poli 12 soupeřů. Byl to velmi nebezpečný a velice rychlí dostih, který dokončili pouze tři koně - v čele s Železníkem!
8. říjen 1989 se Železník po sérii dalších vyhraných dostihů postavil znovu na start Velké Pardubické. Tentokár měl 25 soupeřů. Bohužel, v tomto ročníku na taxisu skončilo 7 koní a dva z toho na to zemřeli :-( . Ovšem pro Železník si připsal další velké vítězství - po souboji s klisnou Frází doběhl do cíle jako první.
V roce 1990 startoval Železník pouze 3x a pak znovu stanul na startu Velké Pardubické. Běžela se 13. října a byl to nejdramatičtější dostih, který Železníka potkal. V poli soupeřů bylo 23 koní, ale Železník byl samozřejmě jasným favoritem. Nejprve všechno probíhalo pro Železníka skvěle, pak ale upadl na Poplerově skoku Disco, kterému se Železník nestačil vyhnout a ztratil Josefa Váňu. Ten však se rychle postavil na nohy, popadl Železníka a společně se dali do stíhání soupeřů. A věřte, nevěřte, Železník to dokázal! vyhrál i přesto, že jeho jezdec během dostihu spadl! Toto vízěství ale znamenalo velké vyčerpání pro Železníka, které tento kůň ještě nikdy nezažil - vydal ze sebe všechno. Po právu se stal koněm roku!
Další rok velké Pardubické nebyl pro Železníka slavný - Železník vůli hromadné kolizi na taxisu zakopl a ztratil Josefa Váňu a protože tenhle rok bylo již zakázané znovu nasednout po pádu na koně - tím pro tuto dvojici dostih skončil a tím i šance na paté vítězství.
Nikdo nevěděl, že po této nezdařené Velké Pardubické se stane smutná věc (nemohu napsat trágédie, protože ta by byla, kdyby Železníka stála život). 29. října 1992 Železník utrpěl na normální vyjížďce frakturu korunkové kosti pravé zadní nohy - kůň, který bez komplikací překonal tolik překážek se náhle zranil pohým špatným došlápnutím! Železník byl převezen do veterinární ordinace do Brna, kde se mu dostalo té nejlepší péče. Naštěstí se nohu podařilo vyléčit, ale ne úplně - s dostihovou kariérou byl konec.
Po tomto zranění zůstal Železník doma, ve Světlé hoře, aby zde v klidu a míru dožil. Ve stáji Malá Morávka na Bruntálsku se mu dostávalo té nejlepší péče a jako jediný kůň měl naprostou volnost v podobě neomezeného výběhu. Když 22. 12. 2004 musel být kvůli problémům souvisejícím s jeho vysokým stářím uspán, jistě nejeden milovník koní nad jeho osudem vypustil slzičku - já nebyla vyjímkou.
Železník s Váňou v sedle v cíly Velké Pardubické
Portrét Želdy
Komentáře
Přehled komentářů
Železník se narodil v Šamoríně (Slovensko), ne Šramotíně.
Železník
(Elinka, 20. 5. 2014 22:30)Železník je můj neoblíbenější dostihový kůn 4x vyhrál Velkou Pardubickou.
Železník
(Adelka, 17. 10. 2010 20:20)Ale dosud patří k nejlepším steeplerům světa mam knihu o Steeplechase a tam to je napsané.
Železník
(Admin, 26. 9. 2008 11:15)Nejslavnější kůň na světě Železník dozajista není, ale u nás určitě :-). Jinak Želda bohužel už zemřel - 22.12.2004. Myslím, že spousta lidí jeho odchod obrečelo i když ho osobně neznalo - je to prostě česká legenda, Železník k nám všem patří...
zeleznik
(zelda, 29. 7. 2008 14:20)zeleznik je nejslavnejsi kun na svete a taky bude az do smrti
Barva Železníka
(Admin, 19. 4. 2008 13:15)Železník byl ryzák, jak ukazují fotky i text...
nesprávný údaj
(alka, 11. 7. 2017 21:08)